vrijdag 24 juli 2009

21/9 - Las Vegas - Detroit i.p.v. Atlanta - Amsterdam

Back Home!

We zijn weer in Nederland en kunnen terugkijken op een hele gezellige en leuke vakantie. We zijn maandag om 12:00 uur plaatselijke tijd vertrokken en dinsdag om 9:00 uur Nederlandse tijd aangekomen.

Maarrr.... onze terugreis is niet zo soepel verlopen als de heenreis.

Maandagmorgen werden we opgehaald om 6:10 uur door een vooraf betaalde shuttlebus. Binnen 15 minuten waren we op het vliegveld en toen begon de "gezelligheid".

Al een tijdje kan je met je elektronisch paspoort inchecken bij hiervoor bestemde machines op het vliegveld. Op de heenweg werkte dit perfect. Maar je voelt 'm al aankomen op de terugweg niet. We waren niet bekend in het systeem, onze tickets bestonden niet meer.

We werden naar de balie voor Special Services gebracht. We zouden vandaag vliegen van Las Vegas naar Atlanta en dan door naar Amsterdam. Aangekomen bij de balie van Special Services werd ons verteld dat onze tickets niet meer geldig waren, want we waren zonder dat we het wisten overgeboekt naar een andere vlucht. We zouden dan van Las Vegas via New York naar Amsterdam vliegen i.p.v. Atlanta. En de vlucht naar New York was al vertrokken.

De balie medewerkster(s) waren gelukkig heel erg hulpvaardig. De medewerkster ging bellen met het hoofdkantoor en die vertelde heel "leuk" dat omdat wij onze vlucht gemist hadden we maar nieuwe tickets moesten kopen omdat Delta Airlines hier niet verantwoordelijk voor was. Nou is onze vraag wie dan wel?

Volgens Delta waren onze tickets in augustus aangepast maar ik heb in september nog met het reisbureau gebeld en het vluchtschema doorgenomen en toen was er niks van een aanpassing bekend, heel vreemd allemaal. Toch maar even contact opnemen met het reisbureau, maar wij denken dat Delta deze verandering i.v.m. een overboekt vliegtuig gedaan heeft en ons hiervan niet op de hoogte gesteld heeft.

Natuurlijk hebben wij niet voor nieuwe tickets betaald daar wij hier ook niks aan konden doen. De baliemedewerkerster was het met ons eens en haalde haar supervisor erbij. Deze sprak met de vrouw van het hoofdkantoor en maakte haar duidelijk dat we allemaal weten hoe het werkt met lijnvluchten en vroeg of ze zelf de verantwoording op zich kon nemen door ons kosteloos nieuwe tickets te geven. Nou na anderhalf uur wachten (ze mogen wel stoelen neerzetten bij Special Services) en een dikke rij achter ons bij de balie (allemaal probleemgevallen) hadden we eindelijk onze nieuwe "gratis" tickets. We zouden met NorthWest Airlines, via Detroit naar Amsterdam gaan. We hebben hier wel een positieve draai aan kunnen geven omdat de vluchtroute via Detroit gunstiger was en 3 uur korter duurde dan de oorspronkelijke route. En het heeft ook geen zin om hier verder je plezier door te laten bederven want het is nou eenmaal gebeurt.

Dan de koffers wegen en inleveren. Dat ging ook niet zo makkelijk, maar dit was onze eigen schuld. De koffers waren alle vier een kilo te zwaar. Dus werd ons verteld dat we per koffer 150 dollar moesten bij betalen of dingen achter moesten laten.

Ik begrijp dat ze een grens moeten trekken, maar we hebben het hier over 150 dollar voor 1 kilo overgewicht per koffer. Aangezien we geen spullen achter wilde laten hebben we gevraagd hoe we het beste konden handelen, om er zo "goedkoop" mogelijk vanaf te komen, proberen kan altijd. We konden de overtollige kilo's uit 3 koffers in 1 koffer doen. Dan hadden we 1 koffer die 4 kilo te zwaar woog en betaalde we eenmaal 150 dollar. Nou, gezellig in de hal overpakken en per stel 75 dollar betalen, het is niet anders en gelijk maar weer vergeten en een goede leer voor de volgende keer, dat ze echt heel streng zijn. We waren overigens niet de enige, bijna iedereen stond over te pakken een gezellig samenzijn, pfff. De regels zijn dan ook pas kortgeleden aangescherpt en worden streng toegepast.

Hierna zijn we door de douane gegaan.

Om 11:00 uur zou ons vliegtuig vanaf Las Vegas naar Detroit vertrekken. Zou, inderdaad. We hadden op Detroit een overstaptijd van 35 minuten. We moesten om 18:20 uur aan boord gaan en om 19:20 uur zou het vliegtuig vertrekken. Nou we hadden dus een uur vertraging, vliegtuig ging om 12 uur weg. Het halen van de overtap zou wel spannend worden. De vlucht zou 3 uur en 24 minuten duren, er is een tijdsverschil van ongeveer 3 uur tussen Las Vegas en Detroit.

Doordat onze tickets veranderd waren, zaten wij op de eerste vlucht niet naast elkaar. Mijn ouders zaten dan nog wel op dezelfde rij, rij 12 maar Tom zat op rij 8 en ik op 6. Ik dacht, ik vraag gewoon aan de man naast me of hij alleen reist en zoja met Tom zou willen ruilen. De man reisde alleen maar wilde niet ruilen, zo kinderachtig. Dus zat ik de hele weg naast een nors type. Aan de andere kant naast me zat een man uit Canada waarvan zijn vrouw voor hem zat dus graag wilde blijven zitten en dat is natuurlijk logisch. Tom had meer geluk, die zat tussen twee dames in die hem de hele weg eten toestopte. Mijn ouders zaten uiteindelijk wel naast elkaar omdat de persoon naast mijn moeder zelf aanbood te ruilen, kijk zo kan het ook.

De Canadese man naast mij was zo'n aardige man. Hij vertelde dat als wij op Detroit zouden aankomen we direct bij de uitgang bij de balie moesten vragen bij welke gate we moesten zijn. Ook liet hij mij d.m.v. een route kaart van de aankomsthal zien waar we uit zouden stappen en waar we heen moesten gaan, erg vriendelijk en handig.

Ik had hem het avontuur van die ochtend verteld. Ik zag de andere norse man naast me met de minuut spijt krijgen van zijn beslissing, net goed.

We landen op Detroit om 18:45 uur (plaatselijke tijd) en het vliegtuig zou dus om 19:20 uur vertrekken. Gelijk bij de balie gevraagd waar we heen moesten en ze adviseerde ons te rennen. We moesten van Gate A1 naar A34. We hebben nog nooit zo hard gerend, we hebben het gehaald binnen 17 minuten (waarvan niet alle minuten gerend hoor, we zijn geen topsporters) van het ene uiteinde van de hal naar het andere. Het vliegtuig bleef uiteindelijk een kwartier langer wachten omdat er veel vertraging was en veel mensen te laat waren. Dat is ons geluk geweest, anders hadden we echt niet meer het vliegtuig in gemogen. Onze boardingtime was verstreken.

Om 9:00 uur Nederlandse tijd kwamen we aan op schiphol en zijn we met de shuttle bus van het Van der Valk hotel naar onze auto gebracht en naar huis gegaan. Na zo'n inspannende reis is het heerlijk weer thuis te komen. Hond opgehaald want die hebben we erg gemist.

Wij zijn allemaal positief ingesteld en de wat rommelige teruggreis heeft zeker geen negatief gevoel achtergelaten voor wat betreft de superleuke vakantie die we gehad hebben. Het tweede vliegtuig was dan ook erg luxe met voor ieder een eigen dvd speler met muziek, film en spelletjes. Gelukkig zaten we naast elkaar in het vliegtuig op deze vlucht.

Het is hier mooi weer en dat is prettig thuiskomen. Nu nog even van die vervelende jetlag af. Het tijdsverschil met Las Vegas is 9 uur en dat merken we goed. We hebben nog wat vrije dagen om de jetlag van ons af te schudden.

1. Hey allemaal,

Zo, ik lees dat jullie de laatste dagen een paar gokjes aan het wagen zijn.Tja zit er bijna op.Was leuk om het verslag steeds te lezen. Krijg je echt zin om zelf gelijk te gaan.

Wens jullie goede reis terug.

Liefs van Ellen en de mannen.

2. Hey Ellen,

We zijn weer geland. Was een enerverende reis :-). Ik vond het erg leuk om de webblog bij te houden en te weten dat deze gevolgd werd. Nu hebben we gelijk een leuk reisverslag om later nog eens na te lezen. De reacties waren erg leuk. We gaan de jetlag maar even verwerken.