vrijdag 24 juli 2009

12/9 - Monterey - San Luis Obispo

Vandaag zijn we extra vroeg opgestaan, namelijk om 6.00 uur omdat we een leuke maar lange dag in het voorzicht hadden. Na het ontbijt zijn we om 8.00 uur weggereden uit Monterey. Vlak bij het hotel is route highway 1 gevestigd. Dit is de route langs de kust van San Francisco naar Los Angeles. Wij hebben vandaag gereden vanaf Monterey naar San Luis Obispo om morgen onze route richting Anaheim, Los Angeles voort te zetten.

Alhoewel het vandaag helaas weer mistig was, is de kustroute wel ontzettend leuk en mooi om te rijden. Om 10.00 uur zijn we even gestopt bij restaurant Nepenthe.
Vanaf het terras van dit restaurant heb je uitzicht over de kustlijn, aangezien het restaurant op een cliff gebouwd is. Helaas door de mist was ons uitzicht niet zo groot, maar de heerlijke chocolade melk met slagroom en broodjes maakten een hoop goed ha.

Hierna zijn we verder gereden langs de route totaan San Simeon. Op het strand van San Simeon liggen veel zee leeuwen (Sea Elephants). Deze liggen hier te rusten en als ze het warm hebben gooien ze zand op d'r buik dit is een ontzettend leuk gezicht.

We reden hier weg om 12.30 uur en we hadden kaarten gereserveerd bij Hearst Castle om 13.20 uur. Gelukkig zat het verkeer mee en waren we zelfs te vroeg bij Hearst Castle en mochten we al met de tour van 13.00 uur mee.

Wij hadden al kaarten gereserveerd. Mijn ouders zouden in eerste instantie niet meegaan, maar nadat ze het kasteel op de heuvel zagen liggen en er nog kaarten beschikbaar waren besloten ze toch om mee te gaan. Ze hebben hier geen spijt van gehad. Wij hebben tour 1 gedaan, de experience tour. Heel indrukwekkend. William Hearst, krantenmagnaat, reisde samen met zijn moeder toen hij vijf jaar was door Europa. Zijn moeder bezocht vele kastelen in Europa. Hier deed William de eerste ideeen op.
Toen hij zijn rijkdom vergaard had, met zijn kranten imperium, liet hij een ranch bouwen op een heuvel in Californie, in San Simeon, nu bekend als Hearst Castle. Deze ranch werd gebouw eind 1800 en ontworpen door een vrouwelijke architect.

Nadat de ranch gebouwd was, liet hij van over heel de wereld allerlei kunst overkomen. Zo is er een grieks ingericht buitenzwembad. Zijn er diverse vazen en meubels uit verschillen europese landen. We mochten niets aanraken dat is voor ons vanzelfsprekend maar toch liep er speciaal iemand mee om op te letten dat we niet per ongeluk de muren of pilaren bij het zwembad aan zouden raken. We mochten wel foto's nemen maar dan zonder flitser omdat het licht slecht is voor de schilderijen en vazen etc. William nodigde hier veel hollywood sterren waaronder Charlie Chaplin en Clark Cable uit. Hij had een prive bioscoop, hier werd tijdens de tour een korte film uitgezonden van William met enige gasten die hij uitgenodigd had op de ranch. Zo zie je een tenniswedstrijd tussen Charlie Chaplin en een toenmalig zeg maar wimbledon winnaar. William was getrouwd en had 5 zonen en een dochter, welke later ontvoerd is. Gelukkig is dit goed afgelopen en ze leeft nog steeds. Hij was getrouwd maar leefde op de ranch met zijn vriendin. In de gastenverblijven mocht niet gegeten en gedronken worden. Alleen in het hoofdgebouw. Wie er op op visite was tot de president aan toe, er werd niet geserveerd in de gastenverblijven.

Wij hebben het midden grote gastenverblijf gezien, de dinnerzaal en het zwembad.
In de dinnerzaal is een scene uit een van de films van Harry Potter opgenomen vertelde de gids. De plafonds zijn bewerkt met 22 karaat goud. Het een is nog indrukwekkender dan het ander. Zie de foto's.

Hierna zijn we naar ons hotel in San Luis Obispo gereden, het Vagabond Inn.
Weer een echt Amerikaans hotel, met verwarmd zwembad, en mooie hotelkamers.

Tegenover het hotel is een shopping center dus daar hebben we natuurlijk nog even rondgelopen. Daarna zijn we gaan eten en nu is het zo'n elf uur dus tijd om te gaan slapen. Morgen hebben we weer een leuke dag in het vooruitzicht en gaat de wekker weer om 6 uur af.

Zie ook het foto album.

1. Hoi Tom en Laris,

Vanuit Scheveningen willen we even melden dat we best wel een beetje jaloers op jullie zijn.Als je al de verhalen leest krijg je de neiging naar schiphol te rennen en het vliegtuig te pakken.
    Maar dat gaat helaas niet, dus genieten we maar een beetje mee met jullie reis.
    Geweldig al die fijne hotels met zwembaden en
    jaccuzi, wel effe anders als de vorige keer hé.
    Wensen jullie nog een hele fijn reis geniet lekker en we blijven jullie volgen.